Sök:

Sökresultat:

469 Uppsatser om Elektronisk miljö - Sida 1 av 32

Motst?nd och subjektskapande p? kvinnof?ngelset ?Stampen? under tidsperioderna 1885?1895 och 1896?1909

Milj?omr?det har sedan 1970-talet blivit ett att allt viktigare politikomr?de inom den Europeiska unionen (EU). En f?ruts?ttning f?r att EU:s ambiti?sa milj?politik ska realiseras ?r att medlemsstaterna s?kerst?ller att nationella akt?rer i praktiken implementerar milj?lagstiftningen. Den Europeiska kommissionens officiella statistik visar dock att det finns problem i den praktiska implementeringen av EU:s milj?lagstiftning.

N?R REGELF?LJARNA BRYTER MOT REGLERNA En processp?rande studie om orsakerna till Sveriges bristande praktiska efterlevnad av EU:s avloppsdirektiv

Milj?omr?det har sedan 1970-talet blivit ett att allt viktigare politikomr?de inom den Europeiska unionen (EU). En f?ruts?ttning f?r att EU:s ambiti?sa milj?politik ska realiseras ?r att medlemsstaterna s?kerst?ller att nationella akt?rer i praktiken implementerar milj?lagstiftningen. Den Europeiska kommissionens officiella statistik visar dock att det finns problem i den praktiska implementeringen av EU:s milj?lagstiftning.

Elektronisk handel i VÀstra Götalands lÀns kommuner

Den offentliga sektorn har sedan mitten av 1990-talet arbetat med att införa elektronisk handel. ProblemstÀllningen i denna rapport syftar till att ta reda pÄ hur stor del av kommunerna i VÀstra Götalands lÀn som infört elektronisk handel. Det resultatet skall sedan jÀmföras med de tidigare undersökningar som gjorts för att se om nÄgon förÀndring skett. Andra frÄgor som stÀlls Àr vilka konsekvenser kommunerna sett med elektronisk handel och vilka orsaker som finns till att införa elektronisk handel.Det resultat som framkom var att ungefÀr 24 % av kommunerna infört elektronisk handel och att ytterligare 51 % har planer pÄ att göra det vilket Àr en ökning jÀmfört med tidigare gjorda studier. De konsekvenser som elektronisk handel medför kan bÄde vara fördelar och nackdelar.

"Mobbning utan grÀnser" : En studie om likabehandlingsplaners systematiserade arbete mot elektronisk mobbning.

Syftet med föreliggande studie Àr att synliggöra hur skolor systematiserar sitt arbete med att förebygga och frÀmja och pÄ sÄ sÀtt motverka elektronisk mobbning. Genom denna studie undersöks skolors arbete kring det vÀxande problemet elektronisk mobbing. 21 likabehandlingsplaner frÄn en mellanstor kommun i Sverige ingick i undersökningen kring hur skolornas arbete med likabehandlingsplanerna systematiseras. Metoden för studien har varit dokumentanalys dÄ likabehandlingsplaner granskats. De insamlade dokumenten analyserades mot ett verksamhetsperspektiv.

Elektronisk handel : med fokusering pÄ vÀrdekedjan

PÄ bara ett par Är har elektronisk handel potential att radikalt förÀndra de ekonomiska och sociala förhÄllanden i samhÀllet. Internets snabba tillvÀxt kopplar samman individer och organisationer till ett stort globalt nÀtverk som representerar enorma möjligheter. Det talas om ett nÀtverkssamhÀlle och en nÀtverksekonomi.Elektronisk handel driver företag mot att bedriva affÀrer pÄ ett fundamentalt nytt sÀtt. Behovet av att dela information i realtid ökar tillsammans med förÀndringarna i vÀrdekedjan.Syftet med studien Àr att kartlÀgga elektronisk handel i allmÀnhet. Studien fokuseras pÄ hur elektronisk handel anvÀnds för att lÀnka samman företag, stora som smÄ, frÄn rÄmaterial till konsumenten.

Avgörande faktorer nÀr smÄföretag investerar i elektronisk handel

Företag letar efter att effektivisera informationsutbytet genom elektronisk handel och fler smÄföretag vÀljer att investera i olika lösningar för att erhÄlla fördelarna med elektronisk handel. Trots nackdelar och barriÀrer anser de intervjuade smÄföretagen som har investerat att det Àr fördelarna som övervÀger och de Àr positiva till en fortsatt investering. De avgörande faktorererna nÀr smÄföretag vÀljer att investera i elektronisk handel och de erfarenheter och resultat företagen har erhÄllit genom investeringen har varit en del av syftet i arbetet..

Elektronisk handel i den kommunala sektorn

Arbetets syfte Àr att belysa hur lÄngt den kommunala sektorn i SkÄne och Blekinge lÀn har kommit med elektronisk handel. Uppsatsen baseras bl.a. pÄ litteraturstudier om elektronisk handel i allmÀnhet, dess anvÀndningsomrÄden, dess fördelar respektive nackdelar samt Toppledarforums och Svenska Kommunförbundets intresse av kommunernas arbete med denna handel. Jag har genomfört intervjuer med insatta personer frÄn kommunerna i min mÄlpopulation, om de respektive kommunernas ak-tiviteter kring elektronisk handel. I intervjuerna har respondenterna bl.a.

Elektronisk handel

Elektronisk handel erbjuder företag nya sÀtt att göra affÀrer pÄ och Àr ett sÀtt för företag att bli mer konkurrenskraftiga. Elektronisk handel passar Àven den offentliga sektorn med ungefÀr samma fördelar som i nÀringslivet. Omfattande satsningar har de senaste Ären gjorts inom kommuner för att införa elektronisk handel. Trots att omfattande projekt har genomförts Àr det endast en brÄkdel av landets kommuner som infört elektronisk handel och Àven inom dessa kommuner Àr anvÀndningen begrÀnsad. Denna uppsats undersöker varför elektronisk handel inte anvÀnds i större utstrÀckning inom kommuner.

Business-to-business morgondagens handelsmöjlighet?

Elektronisk handel Ă€r en av de starkaste trenderna inom IT-omrĂ„det just nu. För företag som Ă€r snabba pĂ„ att tillgodogöra sig och bemĂ€stra tekniken öppnas nya dörrar mot nya marknader. Det Ă€r viktigt att företagen förstĂ„r att elektronisk handel inte bara Ă€r datorer, programvaror och nĂ€tverk utan att det handlar mer om affĂ€rs- och organisationsutveckling.Detta examensarbete behandlar Ă€mnet elektronisk handel mellan företag, business-to-business.Syftet med denna rapport Ă€r att belysa hur lĂ„ngt de medelstora tillverkande företagen i Sverige kommit i processen att införa elektronisk handel.Undersökningen, som bedrevs för att erhĂ„lla svar pĂ„ problemformuleringen, genomfördes med hjĂ€lp av intervjuer via telefon och personliga besök samt utskick av enkĂ€ter till företag.Resultatet som undersökningen genererat Ă€r att intresset för elektronisk handel Ă€r vĂ€ldigt stort inom den utvalda kategorin, svenska medelstora tillverkande företag. Även om det Ă€r ett stort antal företag som hittills inte har infört elektronisk handel sĂ„ var majoriteten av de undersökta företagen intresserade av ett införande..

Avgörande faktorer nÀr smÄföretag investerar i elektronisk handel

Företag letar efter att effektivisera informationsutbytet genom elektronisk handel och fler smÄföretag vÀljer att investera i olika lösningar för att erhÄlla fördelarna med elektronisk handel. Trots nackdelar och barriÀrer anser de intervjuade smÄföretagen som har investerat att det Àr fördelarna som övervÀger och de Àr positiva till en fortsatt investering. De avgörande faktorererna nÀr smÄföretag vÀljer att investera i elektronisk handel och de erfarenheter och resultat företagen har erhÄllit genom investeringen har varit en del av syftet i arbetet..

Riktlinjer för elektronisk handel i mindre företag

Uppsatsen behandlar mindre företags införande och anvÀndande av elektronisk handel. UtifrÄn teorier för elektronisk handel har vi sammanstÀllt riktlinjer som tillsammans utgör ett nytt teoretiskt ramverk. Under författandet av uppsatsen har ramverket kontrollerats och delvis förfinats utifrÄn vÄr empiriska studie och genomförda analys. Ramverket innefattar mindre företags införande och anvÀndande av elektronisk handel. Uppsatsen framhÀver riktlinjer angÄende elektronisk handel som mindre företag bör ta hÀnsyn till.

Elektronisk dokumentation och kommunikation - redskap i omvÄrdnad

Elektronisk dokumentation och kommunikation i den svenska hÀlso- och sjukvÄrden Àr snart genomförbar genom införandet av den nya patientdatajournallagen som berÀknas tas i bruk Är 2008. Visionen Àr ?en patient ? en journal? och förÀndringen ska innebÀra att tvÀrprofessionella journaler upprÀttas. MÄlet Àr att denna ska ge patienten en ökad tillgÄng till sin journal. Syftet med studien var att belysa elektronisk kommunikation och dokumentation som ett arbetsredskap i omvÄrdnaden genom ett patient- och sjuksköterskeperspektiv.

Elektronisk fakturering - varför fÄ anvÀndare

I utbildningen systemvetenskap, 120 poÀng, vid LuleÄs Tekniska Universitet ingÄr det att skriva en C-uppsats som examensarbete. Syftet har varit att skapa förstÄelse för orsakerna till varför det Àr problematiskt för företag att fakturera elektroniskt, samt för vilka negativa faktorer som pÄverkar genomslagskraften. UtifrÄn detta kan företag, som inte infört elektroniska faktureringar, sjÀlva skapa en uppfattning om elektronisk fakturering. TillvÀgagÄngssÀttet har varit, att efter teoristudie, göra intervjuer. JÀmförelse av resultaten visar att teorin bekrÀftas av empirin.

Elektronisk signering ? Kommer anvÀndaracceptansen att pÄverkas inom 24-timmars myndigheten?

Utvecklingen av medborgare samt företags anvÀndande av Internet har ökat dramatiskt under de senaste fem Ären. Det ökande InternetanvÀndandet ledde till att statskontoret 1999 fick i uppdrag av regeringen att ta fram olika förslag samt underlag som skulle ligga till grund för begreppet 24-timmars myndigheten. TjÀnsten Àr berÀknad att tas tillbruk i Sverige Är 2005. 24-timmars myndigheten kommer tillÀmpa ett antal olika sÀkerhetslösningar, dÀrav elektronisk signering. Denna utredning skall belysa hur stort inflytande sÀkerhetslösningen elektronisk signering kommer att ha pÄ anvÀndaracceptansen av denna tjÀnst.

Elektronisk affÀrskommunikation inom den privata företagsamheten i Skaraborg

Elektronisk affÀrskommunikation har kommit att influera den privata företagsamheten i allt högre grad. Syftet med denna rapport Àr att ta reda pÄ hur den privata företagsamheten i Skaraborg anvÀnder sig av elektronisk affÀrskommunikation. Rapporten baserar sig pÄ intervjuer som har gjorts med Ätta privata företag inom skilda branscher i Skaraborg. Intervjuerna Àr uppdelade i fem olika delar, presentation av företagen, e-nÀrvaro, e-handel, e-business samt för- nackdelar och övriga kommentarer.Resultatet som framkom ur undersökningen var att de undersökta företagen har kommit olika lÄngt vad det gÀller utveckling och anvÀndning av elektronisk affÀrskommunikation. E-mail och hemsida har nÀstintill samtliga undersökta företag, men hur pass stor del av de anstÀllda som kan anvÀnda sig e-mail samt hur de undersökta företagen anvÀnder sig av sin hemsida skiljer sig markant..

1 NĂ€sta sida ->